Borrklinka

En metallplatta med mycket noggrant borrade hål som används för att fastställa dimensionen på ett borr eller en tråd.

Boxermotor

Förbränningsmotor där kolvarna

arbetar liggande i stället för vertikalt. Kolvarna sitter på båda sidor av vevaxeln. Fördelen med den här motortypen som ibland kallas "pannkaksmotor" eller flat motor är att den är låg. Ofta är den här motortypen luftkyld.

Broms

Anordning för att stoppa en bil med hjälp av friktionsmaterial som pressas mot en skiva eller trumma monterad på hjulen.

Broms används även i hel- och halvautomatiska växellådor för att stoppa rotationen på en kuggväxel.

Broms med mekanisk kam

Enkel form av bromsmekanism som i dag endast används som enkel bromsanordning på personbilssläp. En mekanisk arm med en kam tvingar isär bromsbackarna.

Bromsback

De halvcirkelformade ståldetaljer på vilka bromsbanden nitas eller limmas och som pressas mot bromstrumman vid bromsning. Det finns två bromsbackar i varje bromstrumma. Hur dessa arbetar beror på om konstruktionen består av en eller två bromscylindrar och om dessa är enkelverkande eller dubbelverkande. Man talar om simplex-, duplex- och duoduplex bromsarsamtduoservobromsar. I princip fungerar de dock på samma sätt, dvs genom att bromsbackarna pressas ut mot bromstrumman.

Bromsband

Ett friktionsmaterial som används för att bromsa en roterande metallyta. Oftast förknippas bromsband med de band som sitter på trumbromsens bromsbackar.

Ibland används även uttrycket 'bromsband' som begrepp för lamellkopplingarna i automatväxellådor. Se även planetväxel resp automatväxellåda.

Bromsbelägg

Samlingsbegrepp för det friktionsmaterial som används för bromsband och bromsklotsar som används i trumbromsar resp skivbromsar. Friktionsmaterialet innehöll tidigare mycket av det miljöfarliga materialet asbest. Numera tillverkas bromsbelägg av andra material, bl a metallspån, sk semimetalliska belägg.

Bromsbygel - se bromsok.

Bromskam

En excentrisk kam i vissa trumbromskonstruktioner som tvingar isär bromsbackarna så dessa pressas mot bromstrumman. S-kam är en sådan speciell konstruktion som används på lastbilar.

Bromsklots

Bromsklotsar sitter i bromsoket på vardera sidan av bromsskivan och åstadkommer bromseffekt när de på hydraulisk väg pressas mot den roterande bromsskivan.

Bromsklotsen består av en kraftig metallplatta och är försedd med ett friktionsbelägg som har hög värmebeständighet.

Tidigare innehöll friktionsbeläggen asbest, men eftersom detta material är hälsovådligt, har tillverkarna tagit fram andra, mer lämpliga ämnen.

Mera