Gjutgods

En detalj som inte är mekaniskt bearbetad, tex svarvad, utan som är formad genom att smält metall fyllts i en form. Normalt bearbetas dock gjutgodset efteråt, tex motorblock och cylinderblock.

Gjutkäma

Vid gjutning av cylinderblockets och topplockets häligheter, t ex cylindrar och kylmantlar, används gjutformar av tex gjutsand som måste tas bort efter gjutningen. Detta sker genom häl i cylinderblockets ytterväggar. Sedan gjutformarna (gjutkärnan) tagits bort, bearbetas blocket så att hålen får ett bestämt matt. Därefter täcks varje häl med en bricka av stålplåt. Denna bricka tätar därmed för kylvätskan i motorns kylkanaler. I mänga fall kan denna bricka tryckas ut om trycket i kylkanalen skulle bli för stört, t ex vid f rysning.

Glapp

Förlorad rörelse eller spel i länkar eller sammankopplade detaljer.

Glas,härdat

Används till vindrutor och andra glasrutor på mänga bilar.

Dessa glasrutor tillverkas i ett förbeställt matt och en angiven form, genom att glaset först hettas upp och sedan snabbt kyls ner. Den här tillverkningsmetoden innebär att det finns kvar ett antal spänningar i glaset, vilket ökar styrkan rejält. Risken f ör att glaset ska spricka är inte stor, men om det ändå skulle gä sönder, så splittras hela glaset i mänga. mänga små bitar.

Glas, laminerat

Används till vindrutor och övriga fönster. Laminerat glas tillverkas genom att man limmar två tunna glasskivor på ett mellanskikt av transparent (genomskinlig) vinylplast. I början använde man celluloid.

Om laminerat glas utsätts för kraftiga slag eller stötar, sä spricker det visserligen, men de olika delarna håller fortfarande ihop. Det minskar därför avsevärt risken för skärskador vid en eventuell trafikolycka.

Glasfiberarmerad plast

Polyesterhartser, termoplaster eller härdbara plaster som är förstärkta med tunna glasfibertrådar som ökar både hällfasthet och elasticitet. Dessa plaster kan också tåla höga temperaturer.

Glasfiberarmerad plast används för gjutna, formade plattor. Och de kan också användas till hus och andra detaljer som utsätts för måttlig belastning. Materialet används även för olika reparationer och fyIIningar av metallplåtar som utsätts för högre belastningar.

Glidlager

Hylsa som omsluter och bar en roterande axel - och dar de rörliga ytorna har glidkontakt.

Om hylsan är utförd i ett stycke kallas den bussning och är då vanligen inpressad i ett säte. Om hylsan är delad i två halvor- i axelns längdriktning - kallas dessa båda halvor "lagerskålar". Den ena av halvorna brukar da ligga i ett fast säte och den andra i ett avtagbart s k "överfall".

Alla glidlager måste smörjas, annars blir friktionen för stor. Om det uppstår kontakt mellan de båda metallytorna bildas det friktionsvärme, och denna kan bli så stör att lagret skär-dvs ytskiktet smälter.  

Glykol

Förkortning för etylenglykol som är detvanligasteoch lämpligaste frostskyddsmedlet för bilar. Glykol har en tillräckligt hög kokpunkt för att det inte ska uppstå någon förångning och tål ändå låga temperaturer, underförutsättning att utblandningen med vatten häller rätt koncentration. Se även frost-skyddsmedel.

Mera