Tiltratt

Tiltratt egentligen från engelskans tilt=vippa, gunga  alltså en ratt som är inställbar i bilens längdriktning.

Tjuvlarm

Tjuvlarm är ett extra inbrottskydd till bilen och det är kopplat antingen till det ordinarie signalhornet eller till en separat siren.

Ett extra tjuvlarm är i regel elektroniskt och det finns tillsatser i form av nivåavkännare, ultraljudslarm mm.

Toe-in

Framhjulen är inställda så att de pekar inåt. Kallas också för positiv skränkning.

Toe-out

Framhjulen pekar utåt, s k negativ skränkning.

Toleransmått

Det är oundvikligt att det uppstår små måttvariationer på detaljer som masstillverkas. För att man då ska slippa orimligt stora kassationer, använder man s k toleranser. Detta innebär att en detalj som har ett nominellt mått på t ex 50 mm, kan bli godkänd även om den är 0.010 mm för stor eller för liten. Detta anges då på ritningen på följande sätt:

+0.010 50 -0.010

Tomgång - se tomgångsvarvtal.

Tomgångsmunstycke

Ett förgasarmunstycke som ger precis den lilla mängd bensin som behövs för att motorn ska gå på tomgång. Se även förgasare.

Tomgångsskruv

En fjäderbelastad skruv på förgasaren. Den används vid inställningen på tomgångsvarvtalet. Se även förgasare.

Tomgångssystem

När spjället i en förgasare med fast munstycke stängs successivt och varvtalet sjunker, så minskar också luftströmmen genom venturiröret. Detta leder snabbt till minskad bränsletillförsel, blandningen blir för mager för att det ska bli någon förbränning och motorn stannar. För att motorn ska gå jämnt på låga varvtal och speciellt på tomgång, finns det ett separat system inbyggt i förgasaren. Detta tomgångssystem ger bensin till en eller flera kanaler, som mynnar vid kanten på spjället när detta är stängt. Den höga lufthastigheten förbi spjället i detta läge, ger tillräckligt undertryck för att bränsle/luftblandningen skall sugas in från tomgångssystemet.

En öppning på motorsidan av det stängda spjället har undertryck i tomgångsläget, medan ett eller två hål på den andra sidan släpper in luft i tomgångskanalen. Dessa hål kallas för hjälpmunstycken i ett område med undertryck och blir då bränslemunstycken, som gör blandningen fetare när varvtalet ökar.

På nya förgasare med konstant vakuum finns ett separat tomgångssystem. Det ansåg man tidigare vara onödigt på förgasare med variabelt munstycke.

Toppeffekt

Den maximala effekt som en viss motor kan utveckla. Eftersom toppeffekten uppträder vid ett visst varvtal brukar man ange både effekt och varvtal, t ex 185 hk vid 5000 v/min.

Topplock

Locket ovanpå en tvåtaktsmotors cylinder. Se även cylinderblock.

Mera