Hur gör jag för att komma igång?
För att kunna boka med knapptelefon behöver du en fyrsiffrig kod. Du kan använda de fyra sista siffrorna i ditt personnummer som kod och boka direkt. Om du vill ha en annan kod kan du beställa en ny. Beställ din kod här.
Så här bokar man:
• Ring 020-511 511
• Du får instruktioner av en röst i telefonen.
• Du kan välja på att knappa in dina svar eller att tala in dem i den röststyrda bokningen.
• När du svarar med knapptryckning trycker du 1 för JA och 2 för NEJ.
Rösten kommer att be dig att tala eller knappa in:
• Ditt telefonnummer inklusive riktnummer
• Din 4-siffriga kod.
• Den mötesplats du vill åka från, till exempel 200. Säg två, noll, noll eller knappa in siffrorna.
• Den mötesplats du vill åka till
• Hur många personer som skall åka
• Datum för resan. Om du till exempel vill åka den tjugotredje, säger du två, tre. (du kan beställa resan max 14 dagar i förväg, därför behöver du inte ange månad)
• Klockslag exempelvis. 10.15. Säg ett, noll, ett, fem eller knappa in siffrorna.
• Har du med dig något hjälpmedel på resan?
Om du svarar ja får du frågan vilken typ av hjälpmedel: Tryck 1 för rollator och 2 för rullstol.
Rösten läser upp den beställning du gjort.
• Tryck 1 för att godkänna beställningen eller 2 för att ångra och börja om.
• Om du vill att vi ringer och meddelar hämtningstid, tryck 1. Du kan då ange ett tillfälligt nummer.
• Du kan boka din återresa direkt. Rösten frågar om du vill boka en resa i motsatt riktning, tryck 1 för ja. Du blir då tillfrågad om när du vill resa tillbaka.
Viktigt att veta:
Talsvaret kan bara uppfatta ja, nej och siffror som svar på frågor om resan. Allt annat som sägs gör att den inte uppfattar svaret och därför frågar den en gång till.
Det går bra att växla mellan att tala och knappa in svaren.
Du hittar numren på mötesplatserna i mötesplatsförteckningen här. Du kan också beställa broschyren från kundservice på 031-41 95 52.