Mantelrör

Ett rör som omger ett annat rör, där utrymmet mellan det inre och yttre rörets väggar bildar manteln. I bilmotorer finns den princip som kylmantlar runt cylindrarna.

Maskerad insugningsventil

En tallriksventil som har en extra avskärmning på en del av omkretsen som sitter under ventiltallriken. Ventilspindeln är avplanad för att avskärmningen ska komma i rätt läge i förhållande till insugningsporten.

Avsikten med den här konstruktionen är att den inkommande gasen ska börja rotera och därmed öka turbulensen, vilket leder till att förbränningen blir mera fullständig.

Massa

Mängden material i en kropp. När tyngdkraften verkar på massan får man kroppens vikt.

Massa, svängande

En kropp som hela tiden ändrar riktning, t ex kolvar, vevstakar, tryckstänger, ventiler och vipparmar. Eftersom dessa detaljer hela tiden acceleras och retarderas, uppstår krafter som ger mekaniska förluster och detta resulterar i en minskning av den totala accelerationen och högre toppvarvtal på en motor är att använda direktverkande, överliggande kamaxlar i stället för ventillyftarstänger och vipparmar.

MaxTrac

En typ av slirskydd som finns på vissa GM-bilar, t ex Buick. Systemet består av en dator som bryter tändningssystemet momentant upprepade gånger, om hastigheten på bakhjulen blir mer än 10 % högre än hastigheten på framhjulen.

Max Trac används framför allt för att man ska kunna uppnå en maximal, effektiv dragningskraft.

Andra typer av antislipsystem har utvecklats av Volvo och Mercedes.

Maximalt moment

Det maximala vridmoment som en viss motor kan utveckla. Även här anges tillhörande varvtal, vilket i regel är något lägre än för toppeffekten, tex 40 kmp vid 3 500 v/min.

Mazak

En pressgjuten legering med zink, som också innehåller mindre mängder av aluminium, koppar och magnesium. Legeringen används i stor utsträckning inom bilindustrin för tillverkning av förgasarhus, dörrhandtag, gångjärn till bagageluckor och motorhuvar, armar till utvändiga backspeglar samt dekorationslister. Dessa detaljer förkromas ofta eftersom de annars kan utsättas för korrosion.

Medelkolvhastighet

Produkten av motorns slaglängd och varvtalet - gånger två.

När kolvhastigheten ökar, ökar också trögheten hos de fram- och återgående detaljerna.

Den maximala kolvhastigheten i en modern bilmotor är ca 915 m/ min.

Medeltändinställning

Den tändpunkt vid vilken maximalt, effektivt medeltryck alstras i cylindern - då arbetar motorn också mest effektivt.

Om motorn är försedd med en automatisk tändreglering, är denna konstruerad så att den ska uppnå medeltändinställningen oberoende av varvtal och belastning.

Mera