Kvarnarna i Finngösa bäckfåra
Skvaltkvarnar av den typ som det säkert fanns ett antal av i Finngösabäcken har nog i mångt och mycket sett ut som de här under..
De rösen som ligger efter bäcken kan vara rester av mindre "dämmen" som via rännor ledde in vattnet i kvarnarna.
Tyvärr är ett känt kvarnställe idag borta på grund av att man kulverterat bäcken just där..
Kanske kan man en dag öppna upp fåran igen..för att ge tillbaka naturen det man en gång tagit.
Så här fungerar en skvaltkvarn
Skvaltkvarnen drivs av vatten som leds genom en vattenränna till det horinsontella skovelhjulet. Kraftöverföringen sker sedan genom "kvarnsnesen", via "seglet" av järn, till den övre, rörliga kvarnstenen. Snesen stöder nedtill i ett borrat hål i en jordfast sten. Den nedre kvarnstenen är fast och malningen sker mellan den och den övre roterande stenen.
Säden hälls ner genom "kvarntuten" och flödet till "kvarnögat" regleras till lämplig mängd med den rörliga "tryglan". Mjölets grovlek kan styras genom att ändra avståndet mellan kvarnstenarna med hjälp av läderbitar vid seglets fästen. Det nymalda mjölet samlas upp i "mjölkaret" och rinner sedan ner i säcken.
Skvaltkvarnen nedom vadmalsstampen
Sillaröds skvaltkvarn
VattenhjulDe typer av vattenhjul som finns är över-, bröst- och underfallshjul.
Bröstfallshjul används sällan idag, men såväl över- som underfallshjulen har
kommit tillbaka och i bland annat Tyskland och USA används dessa för
produktion av elektricitet. Amerikanska Fitz Waterwheel förser ett tusental
hushåll med el från vattenhjul och tyska Bega Wasserkraft har gjort ett
15-tal installationer sedan 90-talet. |
Husbehovskvarnar och tullkvarnar Vattenkvarnar har funnits i Sverige åtminstone sedan 1200-talet. Redan under medeltiden försökte de stora jordägarna – adelsmännen, de kyrkliga institutionerna och kronan – att motverka böndernas egna husbehovskvarnar. Ju fler bönder som var hänvisade till att mala mot avgift, "tull", i en av de stora jordägarnas kvarnar, desto större ekonomisk förtjänst gjorde kvarnägaren.
Husbehovskvarnarna kunde också vara byggda som hjulkvarnar, men det var sällsynt. Hjulkvarnarna hade stora, stående vattenhjul på en liggande hjulaxel. Genom utväxling och transmissioner kunde de användas för att driva flera stenpar och /eller andra maskiner. Hjulkvarnarna krävde större vattenmängder än skvaltorna och var dyrare att uppföra. Det blev därför företrädesvis tullkvarnarna som drevs av stående hjul.
I takt med att elnätet byggdes ut under 1920- och 30-talen tillkom eldrivna kvarnar inne i stationssamhällena. Närheten till järnvägen gav bättre transport- och avsättningsmöjligheter. De nya elkvarnarna utrustades med moderna maskiner - valsstolar med plansiktar som kunde mala ett mjöl lika vitt och fint som "köpemjölet" – och allt fler vattendrivna kvarnar utkonkurrerades. De som överlevde moderniserades ofta med valsstolar. Genom att det nya maskineriet krävde tre våningar på höjden byggdes kvarnarna på med tornliknande utbyggnader. Under efterkrigstiden minskade behovet av kvarnar som en följd av livsmedelsindustrins och jordbrukets omvandling mot större enheter. Bygdekvarnarnas verksamhet hade under 1900-talet i allt höge utsträckning koncentrerats till malning av fodersäd. Nu införskaffade bönderna egna eldrivna hammarkvarnar, vilket berövade bygdekvarnarna även denna marknad. Bara ett fåtal kvarnar överlevde 1960-talet. Detta drabbade även elkvarnarna, som alltså blev ganska kortlivade.
Ovanstående från och med
Husbehovskvarnar och tullkvarnar
är uppdaterad 000525
|