R

Radialdäck

Radialdäck som också kallas gördeldäck eller bältdäck, har en stomme som består av en kordväv med nästan parallella trådar över däckets bredd. Vävtrådarna går alltså i samma riktning som hjulets radie och därav benämningen radi-al. På denna stomme sätts sedan en gördel (bälte) bestående av flera vävskikt som bildar vinkel med varandra. Gördelns uppgift är att stärka konstruktionen.

Ett radialdäck har mjuka däcksidor vilket ger bättre åkkomfort och bättre följsamhet mot vägen. Stålradialdäck som är vanligast idag har gördel av stålväv.

Radmotor

Vanligaste typen av motor där alla cylindrarna finns i ett gemensamt cylinderblock. Se även motor.

Ram

Stålram bestående av längd-, tvär-eller möjligen diagonalbalkar. Ram finns på alla äldre personbilar och de flesta tunga fordon. På nyare personbilar har ramen ersatts av en självbärande kaross.

Ramlager

Benämning på vevaxelns lager som vilar i cylinderblocket. Se även glidlager.

Ramlagertapp

De yttersta lagerändarna på vevaxeln. Se även vevaxel.

Rattlås

Ett stöldskydd som är monterat i rattröret. Det är inte ovanligt att rattlåset är sammanbyggt med tändningslåset.

Rattstång

Den axel som ratten är lagrad i och som överför kraften mellan ratt och styrväxel. Se även krocksäker rattstång.

Reaktionsmoment

Den kraft som verkar i motsatt riktning mot de vridmoment som vevaxeln skapar. Om vevaxeln roterar medurs sett framifrån försöker motorns vevhus att rotera moturs med lika stort moment. Eftersom vevhuset är monterat i chassit eller ramen märks momentet inte så mycket, som t ex på en motorcykel där vevaxeln ligger i ramens längdriktning.

Reaktionstag

Ett stag som används för att stabilisera bakaxlar på bilar med bladfjädrar genom att minska tendens till vridsvängning vid maximal eller hård acceleration från stillastående. Reaktionsstag används också i framvagnsupphängningar av Mac Pherson. Staget är då normalt fäst i nedre länkarmen och i andra änden i bilens chassi eller ram. Reaktionstaget minskar även här rörelserna i längdledd.

Reaktionstid

Den tid det tar för föraren från det ögonblick han upptäcker en fara till dess foten når bromspedalen. Reaktionstid ska inte blandas samman med stoppsträcka som utgör den totala tiden eller sträckan från det att föraren upptäcker faran tills dess bilen står helt stilla.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z Å Ä Ö