M

MacPherson-fjädring

En framhjulsupphängning som är konstruerad kring ett fjäderben och en hjullänk ibland kombinerad med en krängningshämmare. Fjäderbenet är fäst med en gummikudde i hjulhusets insida och omgivet av en spiralfjäder. Nedtill sitter en stötdämpare, där fjäderbenet också är monterat i hjullänken med enspindelbult.

En hjullänk styr spårhållningen och är monterad i chassit i inneränden.

I ytteränden är den kopplad till spindelbulten med en kulled.

De främre och bakre lägena bestäms av stag, som ofta utgörs av de tillbakabockade ändarna på en krängningshämmare.

MAG-svetsning - se elsvetsning.

Mager bränsleblandning

En mager bränsleblandning innehåller för mycket luft i jämförelse med den kemiskt rätta eller normalt godtagbara bränsle/luftblandningen. Detta kan resultera i en effektförlust som lätt leder till att accelerationen blir ojämn. Det kan också uppstå en överhettning som på sikt skadar tändstift, avgasventiler och t o m kolvtoppar. Se även bränsle/ luftblandning.

Magnesium

En mycket lätt och brännbar metall, som används i legerad form för hjul och andra specialkomponenter.

Magnesium haren hög hållfasthet i förhållande till vikten och är lätt att bearbeta. Men materialet är för dyrt för vanliga standardbilar.

Magnetfält

Det område inom vilket en magnetisk laddning eller en pol har märkbara kraftyttringar.

Magnetgenerator

Den permanenta generatorn innehåller en likströmsgenerator, med en rötor som drivs av motorn, en induktionsspole, en roterande kontaktbrytare samt en fördelare. Fördelaren behövs naturligtvis bara om motorn är flercylindrig. Magnetgeneratorn hade från början spolen roterande inne i magneten men senare övergick man till att låta magneterna rotera inne i den permanent monterade lindningen.

Magnettändning - se batteritändning.

Mangan

En metall som används i vissa legerade stål, för att öka segheten och ge en god härdförmåga. Mangan används särskilt i t ex materialet till cylinderfodret.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z Å Ä Ö

Mera